Pages

Sunday, February 21, 2010

Bestnyeee Ketupat Sotong...

Rasanya dah lama tak makan ketupat sotong...
Petang jumaat ke pasar malam..
Tengok sotong besar+segar jek..
Ada can la nak buat  ketupat sotong nih hehe
Mmmm bestnye....
Tak sabarnyaaaa.....

Akhirnya petang semalam baru la menjadi
ketupat sotong idaman hati tuh..
Aduhailah ketupat sotong...
Yummy..Yummmy.. (^_^)



Memang best layan ketupat sotong nih..
Sampai tak hengat you...kihkih

Ok la hari ni ibu teramat la baik hati
Nak kongsi Resepi Ketupat Sotong nih
Dengan kalian
Resepi ni datangnya dari mak....
Memang senang sangat nak membuatnya
Asalkan rajin jek ahakss


Bahan2

3 genggam beras pulut
10 ekor sotong (besar2)
Santan
3 biji Bawang merah (mayang)
1 inci halia
Sedikit halba
3 sudu teh gula
1 sudu teh garam

Cara Membuatnya..

* Basuh beras hingga bersih
* Rendam beras dengan santan+gula+garam
selama lebih kurang 1 @ 2 jam
* Lepas 1 @ 2 jam kemudian,
masukkan beras ke dalam sotong dan di selitkan lidi
* Santan dan beras yang lebih tadi
terus dimasukkan sekali ke dalam periuk
* Masukkan bawang merah yg dah dimayang,halia dan halba..
* Tunggu la dia masak dan siap untuk dihidang..


Mudahkan???...
So,Selamat Mencuba...

*Pssst...oh ya lupa pulak..
Jangan sumbat beras tuh manyak sangat okey
nanti akan meletup plak perut sotong tuh
dan akan terburai la segala beras tadi..
Sumbat beras ala kadar jek sebab beras tuh akan kembang nanti..
Harap maklum hehe..





10 comments:

Miss Marquis said...

wah, nampak menggiurkan je.
saya tak pernah makan.
rasa dia macammane kak??
nak cuba la nanT.

YanaNuar said...

Miss Marquis...

mmm memang best..ha?? tak penah rasa?miss org mana ek?

hehe tak tau nak cite cane rasa dia.lemak la kot.try la nanti.tp jgn sumbat manyak sgt beras.nanti dia pecah sbb beras tuh akan kembang..sumbat ala kadar jek.

sirna said...

1st time juga dgr ketupat sotong ni, asal dr negeri mana? makan gitu je @ dgn nasi?saya suka mencuba, bole tryla

YanaNuar said...

Sirna..

owh ye ke?asal Terengganu..

saya pun tak tau org luar panggil apa...Sotong sumbat kot..makan gitu jer..try la memang best hehe..

IDAZS said...

wow!!!
sedapnya...dah lama tak mkn
bulan 3 ni aku nak blik tengganu!
terliur weh!!!!

YanaNuar said...

Idazs...

owh ye ke? area mane?
try la wat nanti...memang besstt hehee..

masa wat aritu..Tak cukup la...leh mkn sikit jek..huhu..kalau ada sotong bsr+sgar lg pasni leh la wat pulak hikhik..kuat lantak betooll ahakkss

Anonymous said...

Ooo...mkn tupat sotong dok ajok aku..
huhuhuhu....

YanaNuar said...

Budin...

Olo siannya la adik aku nih..jap gi balik suh la mok buat hehe..kalu x pun jemput la makan sekali ahaksss

Halizayana said...

hermm...nk try buat la...xpenah dgr n xpernah rase gak...

YanaNuar said...

Halizayana..

Try la...confirm best punya hehe..pastu update la resultnya nanti yek..nak tau gak cane.Best ke tak?ok selamat mencuba... =)

Related Posts with Thumbnails