Pages

Monday, February 15, 2010

Ayam Daging LEBIH BAHAYA Dari Rokok??!!

Haaaa???? APA...?? MENGAPA...??? BAGAIMANA...???  soalan2 tu lah yang menerjah kpala otakku bila membaca artikel bertajuk "Ayam Daging lebih Bahaya Dari Rokok" yang aku terima dari somi melalui mel... Addoooiiii ngerinya.Tak sangka betuul laaa.. eeeiii takut pulak rasanya nak makan ayam lagi pas ni..

Adoooiiiiii!!!!!!.. sume bende kat Malaysia nih tak ley makan..... macam2 mende yang ditaruk dalam makanan yang dijual...kalo camtu makan ubi kayu jer la pas nih.. macam zaman darurat dan perang dulu...kalo tak pun kita sume pakat2 bela ayam + tanam sayur kat blakang umah yang tanahnya tak sampai pun sekangkang kucing... ehhhh!!! ada ke pepatah cam tu...aaaaahhh aku tak kira nak cakap sekangkang kucing gak..ye laaa jalan 4,5 langkah dah sampai kat depan pagar.Betapa sempitnya halaman blakang umah aku huhuhu..

Ok berbalik pada artikel tu..Fakta ni datangnya daripada....

HAJI AHMAD HAJI OTHMAN (Presiden Persatuan Pelindung Pengguna Kelantan merangkap Timbalan Presiden FOMCA)

" Memang ramai orang yg akan terkejut jika mendengar kenyataan itu.Namun,itulah realiti sebenarnya...Rokok memang diakui membahayakan kesihatan,tetapi daging ayam proses atau ayam daging itu sebenarnya jauh lebih bahaya dari rokok kerana didalamnya terdapat bahan2 klinikal yg banyak dan cukup bahaya bagi kesihatan.

Untuk memastikan perkara itu,saya telah  mengujinya dengan menggunakan satu alat khas untuk mengesan bahan2 klinikal di dalam daging ayam proses.Alat tersebut dikenali sebagai ozon nazer.Saya mengambil seekor ayam proses yang telah disembelih,dilapah dan dimasukkan ke dalam baldi berisi air... kemudian dimasukkan ozon nazer didalamnya,didapati air di dlm baldi itu naik tinggi dan berbau busuk.

Air yang naik tinggi dari baldi itu adalah disebabkan tindak balas bahan2 klinikal dengan ozon nazer.Setelah dibiarkan lama,paras air itu semakin menurun dan bau busuknya juga semakin berkurangan dan akhirnya terus hilang kerana bahan2 klinikal yg terdapat didalam daging ayam itu telah dibuang oleh ozon nazer.

Hasilnya,terdapat satu ketulan sebesar ibu jari.Itulah sebenarnya bahan2 klinikal yang terdapat didalam daging ayam itu.Sesudah itu,barulah ayam itu selamat dimakan kerana sudah tidak terdapat bahan2 klinikal lagi didalamnya.

Bahan2 klinikal itu sengaja dikenakan oleh peniaga khususnya pengusaha ayam daging bagi membolehkan daging ayam itu tahan lama,segar dan sebagainya.Sedangkan,ia amat membahayakan kesihatan orang ramai.

Bahan2 klinikal itulah sebenarnya yang menyebabkan banyak orang mengalami pelbagai penyakit kronik sekarang.Antaranya teermasuklah kencing manis,darah tinggi,sakit buah pinggang,lemah jantung dan sbgnya.."









5 comments:

noor afzan said...

salam singgah...
ooohh...takutnya...
tapi kadang2 kita takde pilihan...
nak ayam gak..

YanaNuar said...

noor afzan..

mmm tu la..memang kita takde pilihan..nak tak nak kita terpaksa gak beli ayam kat pasar,masak dan makan..tapi kecut perut gak baca artikel tuh huhu..

Nak kene pikir gak la lepas nih nak makan ayam ke tak nak?..

miloicekaw1119 said...

hbis mcm mana skrg ni ek??
dala pemint setia KFC..
ermm..

YanaNuar said...

miloicekaw...

mmm ntah laa...tak tau cane nak cakap..huhu =(

sem said...

makan je ikan, seafood yg lain ketam ke, sotong, udang, ikan sumber protein yg tinggi jugk kn...nk kta mhl dri ayam lbih kurg je...bdan pon lebih sihat...tgok org jepun...maintain je bdn...sbb slalu mkn seafood...hehe

Related Posts with Thumbnails