Pages

Friday, April 23, 2010

MENDIDIK ANAK PINTAR...Cemerlang Dunia & Akhirat

Terpanggil diriku hari ni tuk menghadirkan sedikit ilmu yang daku dapat dari rancangan 'SEMANIS KURMA' yang ku tonton semalam...Tajuknya.. 'MENDIDIK ANAK PINTAR'... dihoskan oleh Ustazah Siti Nor Bahiyah dan suaminya Ustaz Wan Akashah...


Serasakan kembang kepalaku dan bergenang air mata saat mendengar alunan ayat2 suci Al-Quran oleh adik MOHAMAD AHMAD ZAHID yang kukira sesangat mendayu2...tapi ianya hanya lah seketika sebabnya masa tu aku baru je siap makan roti canai kat kedai Pok Hing hehe...so,tak dapat la nak mendengar ayat suci Al-Quran itu dihabiskan kerna kami dah on the way balik umah huhu...


Sampai jer kat umah aku terus duk melangut depan tv...ye la nak tahu gak apa rahsianya ibubapa adik Mohamad yang dah dianugerahkan 'Al-Hafiz' nih... nak la jugak amik tips2 nya itu kan ^_^


Kalau diikutkan kami (aku & suami) ada agak cita2 nak menghantar salah seorang anak kami ke sekolah pondok...hajatnya laaa...moga Allah memperkenankan la  hajat kami itu...InsyaAllah...sandarannya sekarang ni adalah pada Khairin Zahin....putera kami..

Adik Mohamad B Ahmad Zahid
   

Sungguh takjub rasanya bila dengar adik Mohamad ni bercerita yang dia dah diasuh ke masjid seumur 4 tahun lagi...masa tu dia slalu ikut atuknya ke masjid... mindanya dah diasah ngan ayat2 suci Al-Quran seawal usia kanak2 lagi...waahhh bagussnyaa...Bak kata pepatah orang tua2.. "melentur buluh biarlah dari rebungnya"..


Bila ditanya "tak tengok kartun ke macam bebudak lain?" ....ni ha jawapannya... "memang dari kecik tak didedahkan ngan citer kartun...so,memang tak minat pun ngan citer kartun" ....aduhai....macamana tu? daku nih hari2 anak tengok kartun huhu...kalau tak dibiarkan anak tengok kartun...makanya tak leh la nak masak hek3...sungguh berbezakan?...


Yang buatkan aku lagi cam terkesima dan bagaikan tak percaya...bila dia bagitau "sehari suntuk dia akan membaca + menghafal ayat Al-Quran" .... alangkah bagussnya kalau ada anak camtu kan?..sejuk perut ibu mengandung bila dapat anak yang berguna camtu...ye la ganjarannya amat besar buat ibu bapa yang mendidik anak cintakan Al-Quran ni...nak2 lagi diakhirat kelak...wallahua'lam..


"Apa cita2 adik Mohamad bila dah meningkat dewasa nanti?" .... " InsyaAllah saya nak jadi 'ULAMA PROFESIONAL' " ...wawawa sungguh baguss budak ini kan? cita2nya sungguh murni..serasakan hanya 1 dalam sejuta yang punyai cita2 begitu...pada pendapat aku....satu hari nanti pasti cita2 nya itu menjadi kenyataan..insyaAllah...


Antara tips dari  Tuan Haji Ahmad Zahid & Dr  Siti Khadijah (ibubapa adik Mohamad)

* Tunjuk contoh baik2 pada anak

* Perlu ada keikhlasan masa mendidik anak

* Solat berjemaah dijadikan amalan sehari2

* Menegur anak dengan cara yang berhemah

* Kontrol perkataan masa marah..kerna setiap kata2 itu doa..

* Nasihat dahulu pada anak bila dia lakukan kesalahan...rotan tu kiranya alternatif terakhir laa



Ini lah keluarga adik Mohamad
** Ismail ngan Fatimah tu dah slalu masuk tv dah..pun hafaz Quran jugak



** Psst kredit pic tuk pakcik Google yek..mekasih bagi pinjam =)
** Moga niat kami nak hantar anak hafaz Quran menjadi kenyataan suatu hari nanti..InsyaAllah..






5 comments:

Momma Mia said...

Damia pun suka dengar abg Muhammad nih baca Al-quran... Dia akan behave & layan...

InsyaAllah mudah2an niat hantar anak hafaz quran jadi kenyataan...

YanaNuar said...

MommaMia : Wahhh bagusnya Damia..moga tersemat dimindanya itu..sesungguhnya ayat Al-Quran itu memang indah ^_^

insyaAllah..doakan la yek..sungguh berharap hajat dihati tu menjadi kenyataan satu hari nanti =)

n0rsyAhIdA m0hAmAd said...

salam..
nk didik ank yg hafiz cmtu knela dr awl2 na.dedahkn ank2mu ngn Quran dr sekarang.mu tau x,org yg hafal 30 juz tu akhrt nnt die boleh bg syfaat kt brape org dh ak xingt..sgt bruntung na..

pape brmulalah dr sekarang n jgn lupe doalh selalu..

rindu zahin n tisya..sob3

ElyaElmo said...

kadang ibu bapa ni menegur anak dgn nada kasar kann..sebb tu la, bila besar, anak pun jadi pemarahh....hu3

YanaNuar said...

Norsyahida : InsyaAllah..aku akan cuba dedahkan dia ngan Quran mulai skarang..doakan aku n anak sdare mu neh =)

Tisya ngan Zahin pown rindu kat Mak Alang huhu..



ElyaElmo : hurmmm tu la...moga lebih berwaspada lepas ni jika nak marahkan anak =)

Apa kata orang 'beringat dulu sebelum kena?' hihik ada ke pepatah tu ek ghee..Pape pun..Moga dijauhkan la sifat pemarah tu pada anak2ku..Amin

Related Posts with Thumbnails