Pages

Wednesday, December 22, 2010

Tentang Kanser Ovari

Korang tau apa itu Kanser Ovari dan simptom2 nya???

Jom baca citer aku pasal Kanser Ovari ni.. Sekadar panduan, renungan dan pengetahuan pada wanita2 diluar sana...


Pic dari Google.TQ


DEFINISI OVARI

Ovari adalah organ penting dalam peranakan wanita. Ia mempunyai dua tugas penting;

1- Mengeluarkan telor/benih setiap bulan untuk kesuburan wanita.
2- Mengeluarkan hormon ‘estrogen’ dan ‘progesterone’ yang penting untuk sifat sifat kewanitaan, kejelitaan dan keghairahan seks.

TENTANG KANSER OVARI

Kanser Ovari adalah salah satu kanser reproduktif wanita yang paling merbahaya dan sukar dirawat. Kanser Ovari adalah kanser organ reproduktif yang ketiga paling kerap berlaku di negara kita. Mengikut statistik  yang dikeluarkan oleh "Malaysian National Cancer Registry 2003", sejumlah 498 kes Kanser Ovari telah dilaporkan di Semenanjung Malaysia dan jumlah sebenar kes Kanser Ovari di Malaysia sebenarnya jauh lebih besar dari angka ini.

Di antara kanser organ reproduktif wanita, kanser Ovari merupakan kanser yang paling sukar di kesan dan mempunyai kadar kematian yang tinggi. Ini disebabkan oleh kesukaran mengesan kanser ini pada peringkat awal dan tidak ada kaedah pencegahan yang berkesan. Pesakit sering datang lewat untuk menerima rawatan dan pada ketika itu rawatan adalah sukar dan kurang berkesan. << Sumber >>

Kanser Ovari sering berlaku di kalangan wanita yang berumur lebih dari 40 tahun. Hampir 50% daripada wanita yang menghidap Kanser Ovari adalah berumur lebih dari 65 tahun. Di negara-negara Barat, insiden kes Kanser Ovari adalah paling tinggi di kalangan wanita yang berumur 70-74 tahun. Manakala di Malaysia, menurut laporan Pendaftaran Kanser Kebangsaan 2003, kadar insiden Kanser Ovari adalah paling tinggi di kalangan wanita berusia 50-59 tahun. Walau bagaimanapun, Kanser Ovari boleh berlaku pada wanita-wanita yang lebih muda, malah ada kes Kanser Ovari yang berlaku pada golongan gadis belasan tahun.


TANDA DAN GEJALA

- Perut yang mengalami peningkatan saiz atau seperti mengembung
- Rasa sakit yang tidak dapat dijelaskan pada bahagian perut dan pelvik
- Perut terasa penuh atau kesukaran makan
- Peningkatan rasa hendak kencing

Apabila wanita mempunyai gejala-gejala baru pada bahagian usus dan menglamainya setiap hari selama dua minggu, SEGERALAH mendapatkan rawatan doktor. Kehadiran gejala-gejala ini tidak bermakna seseorang wanita itu mempunyai Kanser Ovari tetapi apabila berjumpa doktor, anda dapat mengenalpasti gejala-gejala tersebut dengan lebih lanjut.

Jika anda mengalami gejala susulan seperti disebutkan dibawah, jangan lupa untuk memberitahu doktor gejala tersebut :

- Peningkatan berat badan atau kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan
- Pendarahan pada vagina yang tidak dapat dijelaskan
- Sakit belakang
- Rasa sakit atau mengalami loya-loya atau rasa tidak hadam
- Rasa letih yang melampau atau kelesuan


RAWATAN DAN PENCEGAHAN

Wanita yang berisiko tinggi untuk mendapat kanser ovari perlu mengambil langkah-langkah pencegahan yang sepatutnya. Memang sukar untuk mengesan peringkat awal Kanser Ovari.Satu-satunya cara untuk mengesan kanser adalah melalui pemeriksaan mikroskopik.

Kanser Ovari boleh diwarisi secara keturunan. Selalunya wanita yang  mempunyai sejarah ahli keluarga menghidap Kanser Payudara atau Kanser Ovari mempunyai risiko tinggi untuk menghidapnya. Wanita yang mengambil ubat kesuburan juga dikatakan berisiko tinggi daripada mereka yang tidak mengambilnya.

Faktor lain yang menyumbang kepada mendapat penyakit ini termasuklah obesiti, usia dan diet pemakanan yang buruk. Kanser Ovari selalunya berlaku pada wanita yang menopous tetapi wanita lain juga berisiko.

Hokey,
Nak terus sambung citer cam panjang pulak karangan nih hihi..

So, nanti aku sambung kat entry lain eh..
Semoga dapat manfaatnya dari artikek ini..
Rasanya,
Memang WAJIB dan HARUS semua wanita tahu pasal Kanser Ovari nih..







 Ikuti kisah selanjutnya tentang Kanser Ovari ni ek.. tentang seorang kawanku yang kena penyakit merbahaya ni.. dah pun kena buang ovarinya itu huhuhu..Sedih.. dah tade zuriat lagi.







 

1 comments:

Anonymous said...

InsyaAllah PrimaSeries dapat membantu pesakit kanser ovari. Tel 0193437759 atau lawati www.primaseries.my

Related Posts with Thumbnails