Pages

Wednesday, October 6, 2010

Cerita Duka Di 1 Syawal 1431 H

Pejam celik, pejam celik dah pun nak habes bulan Syawal. Maknanya makan free alias open house dan beraya kat umah orang pun bakal habes jugak la =D

Alhamdulillah.. untuk tahun ni, sempat gak saya berpuasa selama 6 hari (1 hari ganti + puasa sunat).Kira okey la tu daripada tak buat langsung kan?? hihi

Hurmm, sebut pasal Raya Tahun 2010 ni.. ada kisah duka yang terjadi di petang 1 Syawal aritu..

Kereta Cik Asbenku excident.. di langgar dari belakang oleh seorang budak lelaki berumur 16 tahun yang ketika itu sedang merempit..


Alkisahnya..

Hari raya pertama tu, hujan..so, Cik Asben amik keputusan tuk beraya ke rumah mak sedaranya di sebelah petang. Lepas asar tu, kami (Saya, Cik Asben, Batrisyia dan Zahin) bersama ngan seorang anak sedara perempuan, Along memulakan perjalanan.

Mula2 ke rumah Mok Teh Yam (kakak pada Mak Mentua)...lama gak berkampung kat situ.. sempat gak la berbalang2 kuih raya habes kami telan hehehe.. kuat lantak betollll kihkihkih

Lepas bersalam-salaman, bermaaf-maafan, hulur duit raya, kutip duit raya.. haaa!! tang ni memang Batrisyia dan Zahin suka =D ngeh ngeh ngeh..

Kami pun bertolak ke rumah Mok Cik Pah (kakak pada arwah ayah mertua).. lepas makan dan minum, kami beransur pulang ke rumah.

Waktu tu dalam pukul 5.30 petang, Cik Asben bagi signal nak masuk simpang. Kebetulannya pulak simpang tu lepas selekoh. Masa tu dah terdetik dalam hati saya, "Eh! biar betul abang nak masuk lorong nih..diluar kebiasaan betul nih.."

Dalam duk tunggu ruang kosong nak masuk lorong (jalan kampung). Tetiba bunyi......

'Sreeeeeeeeetttttttt.... Kabooooom...'  (siyes memang kuat giler bunyi brek motor tuh)

Dan nampak sorang budak laki berbaju melayu oren jatuh dalam lopak air tepi jalan belah kiri. Memang rasa ngeri giler masa tu. Bimbang takut dipijak kereta lain jer sementelah ternampak sebuah kereta proton berhimpit ngan motor budak tu.

Cik Asben masa tu cam blur jer..

" Eh abang, kete kita kena langgar la "

Cik Asben pun apa lagi dah tak jadi nak masuk lorong, tapi terus parking kereta tepi jalan.



Hurmm, Banyak gak yang kemek tu
Sebab budak lelaki tu berbadan besar
Kemungkinan melambung jugak la budak tu
Lampu belakang pecah
Bumper jatuh
Spoiler pecah



Terpaksa tampal ngan plaster
Takut masuk air hujan huhuhu
Sungguh kasihan kan???


Budak tu memang basah kuyup sebab dia jatuh dalam lopak air, seluarnya koyak, luka kat tangan jer sikit. Huh nasib gak tak teruk..

Lama gak duk berbincang ngan budak tu, dia macam tak mahu bagi kerjasama. Mintak nombor telefon keluarga dia, katanya tak ada.. huh alasan tak logik langsung. Dia duk pegang henfon tapi cakap ayah tak de telefon... menipu betul..

Lagi kan budak sekolah skarang pun pakai henfon, takkan la pulak ayahnya tak pakai henfon...piiiirahhhh.. agaknya dia takut ayahnya marah la kot..

" Selesai kat sini dah la bang.." katanya

" Mana boleh... ingat sikit ke tu? sape lak nak bayar harga baiki kereta tu?? " jawab Cik Asben.

Wah wah wah banyak cantek muka ko.. dah la umur baru 16 tahun, bawak motor tade lesen, dah tu tak pakai helmet pulak... dan yang paling teruk, bawak motor dengan laju...

Ada hati nak mintak lepas cenggitu ajer... lepas2 nih makin best la ko merempit ek kalo orang asyik lepas jer ko tanpa ambik tindakan.

Last skali, kakaknya yang datang.. tu pun lepas Cik Asben duk paksa dia suruh hubungi adik-beradik dia. Lepas duk bincang seketika, kakaknya bersetuju nak bayar ganti rugi.. "Awak baiki dulu pastu gitau berapa kosnya".. atas dasar percaya, Cik Asben mengiyakan saja..

Dalam kul 6.45 petang baru bertolak balik umah...

Seminggu kemudian..



Bonet yang lama tapi di ketuk dan di cat baru
Bumper pun cat baru jugak
Lampu belakang tukar baru
Tukar spoiler baru
Habes gak dalam RM 550


Tapi, janji manusia ni memang kekadang tak boleh kita percaya seratus peratus.. janji hanya tinggal janji..

Bila dah siap baiki, lain pulak ceritanya. Kakaknya macam tak mau bayar pulak. Katanya banyak sangat. Sedangkan sedikit saje rosaknya. Huh sukati ko je yek.. ari tu tak mo tengok betul-betul banyak mana yang rosak.. Ketuk body, cat, lampu belakang.. dah kira harga paling murah la tu.. suruh ko bayar RM 500 jer. RM 50 tu kira hangus la.

Sehabis bergaduh ngan abang ipar budak tu.. hanya di bayar  RM 400 sahaja.. yang lainnya hangus begitu sahaja. Kata Cik Asben, bimbang dia tak mau bayar langsung jika terus duk bertikam lidah.. Sabar aje la..

Kata suami, tak pe la.. tunggu aje bila kereta mereka pulak yang kena langgar. Tengok banyak mana guna duit bayor kos baiki balik =(






MORAL : Jika kejadian begini berlaku pada anda.. Terus jer repot polis.. tak yah nak kesian2.. Biar dia tau langit tu tinggi ker rendah.. Tengok banyak mana dia kene bayar ganti rugi.. Kat JPJ dah kena saman tanpa lesen dan tak pakai helmet. Kalo tak pun ayah yang membenarkan anak bawah umur bawak motor tanpa lesen tu yang kena masuk jel.. Rasakannn!!!!!







8 comments:

Iman said...

budak2 zaman sekarang ni memang pandai putar belit...dah la tak takut mati....huhuhu...tak sayang nyawa..ingatlah nyawa orang lain...

nuyue said...

nuyue pun ada kisah sedih pada hari raya..belum kesempatan lagi nak bercerita...

aaahhhh..kalau excident..xyah laaa nak bincang pjg2..better g buat report polis jer...nuyue hari tu g mengamuk kat balai polis...

budak tu kena 3 saman...mak bapak budak tuuu pun polis saman gak...padan muka koo...

'NuReeN' said...

bdk zmn skrg ni kira merempit jerr... nureen pernah skali..

masa tue student lagi.. g klas naik moto.. mlm tue member pinjam kejap kuaq date pas2 bdk sek la langgar.. mintak byq kata x dak duit ckp bapak sakit tenat.. x caya mulanya mintak alamat umah.. esknya g umah mmg betoi bapak dia tenat sakit jantung.. kami bg warning la kat budak tue.. x cian bapak kerr??
kami mintak rm50 jerr sbb umah dia pon bil x berbayar.... lagi pon apa2 jd sbb dah tau umah kat nerr

YanaNuar said...

Iman : Betul! Betul! Betul! Memang tak sayang nyawa.. agaknya dah puas wat amal ibadat kot, tu yang nak mati cecepat je tu hihi



Nuyue : Owh, Nuyue ada kisah sedih gak?? nanti bila dah publish Yana terjah belog Nuyue lak yek.

Wah3 bulih tahan Nuyue punya garang ek =D

Hurmm, tu la.Pasni kalau berlaku lagi kejadian cenggitu,terus jer wat repot polis.. hati pun tak sakit bila kena tipu.




Nureen : Kekadang mereka ni main sedap mulut jer bercakap demi nak melepaskan diri.. tak penah nak pikir mak ayah kat umah..aduhai..

Hurmm,Memang betul tindakan Nureen mintak alamat umah budak tu.Baru la leh gi terjah umah dia,tengok betul ke tidak cerita dia tu..

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

aduhhh,.. haru biru la..
tp ye la yana, kakak sy pun pernah kena camtu, ngan student politech.. janji nk bayar, amek no. hp die tapi kena kencing gak!! no takde dlm perkhidmatan. nk wat repot polis, die lupa lak nak amek no. moto.. hangus gitu je la...
ye la, kdg2 mulut ni nk doa biar die kena balik cam kite kena kan.. huhuhuhu

Anonymous said...

Bukan Rm550 lah sayang...abg habis rm 630 lah....

YanaNuar said...

Leily : Laa iye ke?..aduhai sabar ajelah.Hurmm, memang tak selamat ler budak tuh sebab aniaya orang cenggitu..harap2nya terkena kat batang idung dia pulak di lain masa hihi(jahatnya doakan orang camtu kan? kikiki)



Cik Asben : Hehehehe salah ek? lupe nak konfem balik regenya masa nak taip n3 nih hikhik..Soriiiii =D

@e_da said...

dah la langgar.. tak nak bayar.. menipu lak lg.. huhhhhh geram jek kan..

Related Posts with Thumbnails