Pages

Tuesday, May 18, 2010

Mempelam Gajah La Kot Namanya..

Hari Jumaat lepas suami ada amik sebijik buah mempelam kat blakang umah...katanya nak peram dulu sebelum balik kampung....

Semalam,sesampai aje dari kampung terus duk belek buah mempelam yang diperam tuh...hurmmm katanya esok (hari ni) leh la makan buah tuh hihihi...sungguh tak sabar nak merasa samada manis ke masam buahnya =)

Makanya,tengahari tadi baru la dapat kami menikmati buah mempelam besar tuh....hurrrmm 'Mempelam Gajah' la kot namanya hekhek.... suka suki daku aje letak namanya cenggitu kan? ngeee ye la sebab tak tau nama sebenar mempelam itu... so,kuletak je la nama pape pun ngehngehngeh...


3 beranak nih sempat posing ngan mempelam gajah di petang jumaat..
Zahin memang tade can nak angkat buah ni..
Hanya pegang aje sebab berat sangat..


 
Uiiih bestnye peluk mempelam gajah ni ibu...
Boleh la ganti ngan bantal peluk Tisya hihi...


Beratnya dalam 2.5 kg..
panjang lak dalam sekaki cenggitu...


Cik Suami yang kupas kulitnya...
Katanya payah betul nak pegang gheee..


Ini lah kemuncak segala2nya...
Memang best buah nih...
Kuning betul warna isinya..
Rasanya tak la manis sangat..
masam2 manis gitu...
Macam buah  kuini pun iye jugak...




**Pssst..baru jer duk sembang pasal mempelam nih...bukak je pintu belakang intai buah....hadoooiiii dah abih separuh buah yang kat luar pagar di makan musang (agaknya la)....sungguh sedih....bimbang pasni tak leh la nak wat balik kampung suh mak,ayah ngan mak mentua rasa uhuhuhu...







10 comments:

Siti said...

mak aiii..besornya.....dapat mkn sebijik pun dah kenyang nih..hehehe

maszmadi said...

huih!!! besaqnyer mempelam tur.. terliur dibuatnyer..

Ieda Al-Habsyi said...

wahhh!! besar punyerrr :)

mrs.ecam said...

mak aiii beso gedabak....x pnah tngk lg...bleh msk rekod nih...hekhek

Nurhidayah Shamsury said...

wow!!besar punye..hbis ke tu mkn..

mamalieyna said...

wooo...banyak busat! leh wat kenduri ni..hehe..

YanaNuar said...

Siti : hihi memang kenyang pun...masih belum abes agi sebijik...terlampau besar..makan pun hanya 4 beranak =)


Maszmadi : hurmm memang besaq pun...berat pikul nih kekeke..


mrs.ecam : saya rasa pun camtu gak...first time gak tgk buah yg begini besar...


Ieda al-habsyi : hohoho besarrr punyerr!!! ^_^


Ida Syamsury : hehe tak bape nak abes laa..meh la kita kongsi..boleh makan 6 orang nih buah sebijik hekhek...

sirna said...

beso..memang beso, kalau sorang makan semput pastu burrpp...ini boleh buat kenduri ni=)

Iman said...

"salam kak.saya datang lagi..asyik duk teringat buah mangga akak jer..dari mana akak dpt benih pokok tu yer..saya nak cari la.nk tnm kat rmh baru nnti."

YanaNuar said...

Sirna : Memang semput gak la nak ngabiskan buah tu sebijik hihi..ahaha harus ku buat kenduri nanti ;)

InsyaAllah...


Iman :Hikhik siap teringat tuuuu..Waaa Iman pun ada umah baru jugakkk sama laa kita =)

Hurmm somi akak beli kat Taman Tas,Kuantan nih..Iman duk katne?

Masa nak beli ari tu..tuan kedai pun tak tau buah dia besar mana..cuma dia gitau pokok tu dah dikacukkan...nama pokok pun akak tak tau jenis apa..Memang tak sangka sangat buahnya leh jadik besar cenggitu ghee..

Related Posts with Thumbnails