Pages

Saturday, January 15, 2011

Landak Mini Jadi Haiwan Peliharaan Cik Asben

Sesetengah orang mempunyai minat untuk memelihara binatang. Biasanya, ia dijadikan peneman kala kesunyian dan kebosanan. Ada yang suka kucing, iguana, hamster,arnab, katak (cam Tina lam Putera Katak tu hihi) dan sebagainya.

Begitu jugak ngan Cik Asbenku. Dia memang minat nak membela haiwan peliharaan, tapi nak buat cemana.. Kawasan umah kami ni tecik, so terpaksa la dikuburkan aje semangat dan keinginan nak membela itu. Setelah lama keinginan itu terkubur... ianya dah muncul kembali dengan tiba2...

Bebaru ni, Cik Asben duk tergila-gila sangat nak memelihara 'LANDAK MINI'..katanya terjumpa lam mudah.my (kalo tak silap la huhu). Rasa cam terkejut dan tak percaya gak memulanya bila Cik Asben cerita, wujudnya binatang yang bernama 'Landak Mini'..sebab setahu aku, kalo dah namanya landak..yang besar dan berduri tajam tu la... Bila Cik Asben tunjuk gambo landak mini tu.. alahai cumilnya..kecik dan berduri pendek. Seakan2 hamster gitu. Hatiku jugak dah tertawan sama hik3.

Dan setelah berminggu2 duk mencari landak mini tu kat internet.. bermacam2 nombor dah telefon tuk bertanyakan pasal landak mini... akhirnya dapat jugak Cik Asben memiliki 3 ekor landak mini.. itu pun mintak bantuan dari abang Cik Asben merangkap abang iparku yang tinggal di Kelantan. Sebab orang yang membela landak tu tinggal di Kelantan.

Akhirnya tertunai sudah hasrat hati Cik Asben tuk memelihara Landak Mini.. senyum jer manjang skarang nih heheh.. petang, bila balik dari keje jer terus main2 ngan landak mini. Dak tecik dua orang tu pun sama sebok main2 ngan landak jugak..

Jom  la tengok Landak Mini yang dipelihara oleh Cik Asben..sengihnampakgigi



Ni la dia Landak Mini tu..
Cute tak?? hihi




Cik Asben baru first time nak bermanja ngan landak mini..
Masa ni tak berapa jinak lagi..
Baru jer nak pegang..dah tegakkan durinya..
Cemana tu eheheh
Maklum la baru jumpa..




Cik Asben ngan landaknya yang diberi nama..
'NINJA' sengihnampakgigi




NINJA ngan aksinya... mengunyah makanan..
Landak Mini ni hanya makan makanan kucing




Batrisyia yang teruja tengok Landak Mini..
Nak sentuh tapi takoot..
Asyik duk tegakkan duri ajer huhu 




2 ekor betina dan sekor jantan
Nini + Miko + Ninja




Rupa sebenar Landak Mini..
Durinya pendek jer tapi tajam gak




Inilah rumah landak mini
Hasil kerja tangan Cik Asben sengihnampakgigi




Sambil tengok landak mini..
Sempat jugak si Batrisyia dan Zahin ni berposing hik3








Bila dah lama landak mini tu ngan kami satu family...dah jinak sesangat sekarang nih..Si Batrisyia ngan Zahin pegang pun ok jer.Tak tegakkan duri dah.. kata Cik Asben, kalo dah beranak pinak..dia akan jual pulak anak2 landak mini tu sengihnampakgigi ( sambil menyelam minum air gitu kikiki)





21 comments:

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

landak.. cute nyer..
tp takut la, duri² die tajam dop?
ai minat bela arnab aje, tp kuat mentedarah, hahahah.. satu lg, kuat membiak.. tak tahan!!!!

YanaNuar said...

Hihi memang cute pun ;)

Tajam gak duri dia walaupun pendek..bila dah biasa tak ler tercucuk duri dia tu..

Masa memula jumpa dulu..memang dia kuarkan duri dia yang tajam tu.Tak mo bagi orang sentuh la katakan.tapi skarang dah OK dah..bila hari2 duk gosok.dah kenal tuan dia agaknya hehe

ftft said...

landak ni gigit orang x???
bhaya x??????????

ftft said...

landak sellu gigit org x???
bahya x?????

YanaNuar said...

ftft : landak nih memang tak gigit orang.. tak bahaya la.. ok je kalo nak pelihara.. memang cute.

** anak sy yg umur 3 tahun pun boleh duk golek2 mende alah tu hehe

fath-tiya said...

akak.. saya ada bela dua ekor..yg sekor ni jinak..lg sekor suka gulung diri dia..and takot sngt2.. mcmne na jinakkan dia?? and lgi satu yg jinak ni tbe2 duri dia tercabut banyak.. so belakang dia mcm botak... kenape eh?

YanaNuar said...

fath-tiya : akak tak tau kenapa duri dia tu tercabut.. sbb landak suami akak bela tu ok jer.tade masalah camtu.mungkin faktor makanan atau kutu kot..

kalo yg suka gulung duri dia tu.. kena selalu di bawak bermain la.. atau belai2 kat bawah leher dia.. lama2 InsyaAllah dia akan ok kot.. cuba la nanti eh =D

fath-tiya said...

salam..kak... landak saya dah beranak..2 ekor.. kak mcmna nak uruskan dia eh?? ni 1st time dia beranak..so takot dia xpndai jaga kan..mcmne tmpt tinggal dia tu... kene asingkan dgn jantan kan?? bg tips boleh kak..mintk tlg kak..

YanaNuar said...

WaalaiKummussalam..

Owh ye ker.. Tahniah!!
Anak dia tu jangan awak pgg dgn tangan pulak.. pakai sarung tgn kalo nak pgg anak dia.. sbb ibu dia takkan bagi anak dia susu kalo dah ada bau lain pada anak dia.

Pastu.. bapak dia mmg kena asingkan..takut dia makan anak tu nanti..

budakoreo said...

berapa ringgit ni sekor? kalu dah beranak,bagitau laa..boleh jual murah2 sket

Anonymous said...

salam.. brapa harga seekor? beli kat kelantan kat mana? sy nak beli..dah lama cari..boleh emel kn ke shuhadahalim0802@gmail.com

YanaNuar said...

Budakoreo : Aritu Cik Asben akak beli RM 130 seekor.. skrg dah ada yg beranak cuma nak tunggu dia lepas menyusu dlm 2,3 bulan lagi. Baru la leh jual =D

YanaNuar said...

Anonymous : Okey.. dah mel. TQ

my life as an ice_cream said...

sy pun bela landak :))

siti nur syahirah said...

salam..dh merata sya goggle mini lndak nie..kt mna sya bole beli ya..bole x klu tlg emelkan dkat sya tmpat nk beli.. sitinursyahirahsaad@yahoo.com

siti nur syahirah said...

salam..bole x tlg emelkn dkat say ktmna nk beli mini lndak nie..dh merata sya cari...emel kn ke haisyee1993@gmail.com

Anonymous said...

salam kak..anak landak ada tak...?? saya nak bela juga.. kalo boleh nak sepasang...

Anonymous said...

salam kak saya nak beli anak sepasang...ada tak ??
email saya aariffahmi@yahoo.com.my

Ed88 said...

Salam kak sy mmg tringin nk bela landak mini.. Saya nk beli sepasang.. Bole x? Email me faridazril88@gmail.com

miSs fLowErs Ez said...

salam....nk beli bby landak... :) hzarifahsyazana@gmail.com

miSs fLowErs Ez said...

salam...ad ank landak ag? :) hzarifahsyazana@gmail.com

Related Posts with Thumbnails